Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, September 3, 2014

Rasuah: Nasib Kaulah Bilis!

Walau pun lima sen pun undang-undang tetap undang-undang
Kan tak berpadanan. Hilang pencen, hilang maruah!

Rasuah: Pembantu penguasa Kastam dipenjara lima bulan 
Published: 3 September 2014- TMI

Seorang pembantu penguasa Kastam dijatuhi hukuman penjara lima bulan dan denda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di Ipoh hari ini selepas mengaku bersalah atas tuduhan meminta rasuah RM500, tahun lepas.
Hakim Madihah Harullah memerintahkan tertuduh Haminuddin Mohamed Hair, 40, menjalani hukuman penjara empat bulan lagi jika gagal membayar denda itu.
Sebelum itu, tertuduh yang ketika itu bertugas di Unit Eskport Import Kastam, Cawangan Zon Perdagangan Bebas (ZPB) Kargo MAS, Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, turut mengakui fakta kes.
Dia dituduh meminta suapan RM500 daripada Sahabudin Mohamed Gani sebagai dorongan supaya tidak mengambil tindakan terhadap Sahabudin yang menjual dan menyimpan rokok tidak dibayar cukai.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di Pasar Mini Saburthan, Lot 326, Kampung Banggol Pasir, Jalan Air Kuning-Changkat Jering pada pukul 4 petang, 13 Mei tahun lepas.
Haminuddin didakwa mengikut Seksyen 16(a)(B) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 24 akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda RM10,000 atau tidak kurang lima kali ganda nilai suapan, mana-mana lebih tinggi.
Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya SPRM Mukhriz Mat Rus manakala tertuduh tidak diwakili peguam. – Bernama, 3 September, 2014.

1 comment:

  1. Sedih lah macsm ini , buaya tembags lepas terus NFA...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa