Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, September 3, 2014

Suhakam tuntut janji Najib

Suhakam tuntut janji mansuh Akta Hasutan
mk - 2:45PM - 3 Sep 2014

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) menggesa kerajaan segera memansuhkan Akta Hasutan berikutan beberapa pendakwaan terhadap ahli Parlimen, ADUN, pelajar dan ahli akademik.

Dalam kenyataan medianya hari ini, Pengerusi Suhakam Tan Sri Hasmy Agam berkata, kerajaan perlu memenuhi janji mereka sebelum ini untuk memansuhkan Akta Hasutan dan menggantikannya dengan Akta Harmoni Negara.
"Suruhanjaya kesal melihat bahawa penggunaan berterusan undang-undang lapuk yang digubal oleh pihak berkuasa penjajah ini untuk menyekat hak rakyat untuk membahaskan isu atau menyuarakan pendapat secara bebas yang mana merupakan asas kepada demokrasi yang berkembang maju.

"Suhakam menggesa pihak berkuasa untuk mempertimbangkan semula kesesuaian, justifikasi dan keperluan untuk menahan dan mendakwa individu di bawah Akta tersebut atas kenyataan atau tindakan mereka yang didakwa sebagai bersifat 'menghasut'", katanya.

Institut Rakyat: Najib pura-pura

Sementara itu, badan pemikir PKR, Institut Rakyat pula mendakwa pemerintahan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai sebuah pemerintahan yang zalim dan antidemokrasi berbanding pemerintah sebelum ini.

Menurut institut itu, kelewatan kerajaan untuk memansuhkan Akta Hasutan juga menunjukkan Najib hanya berpura-pura dan ia sekaligus mendedahkan kelemahan sebuah kerajaan minoriti yang terbentuk daripada 47 peratus undi popular.

"Tindakan yang diambil ke atas ahli akademik ini bukan sahaja menyekat kebebasan akademik tetapi melanggar prinsip kebebasan bersuara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Artikel ke-10 di mana setiap rakyat Malaysia berhak dan mempunyai kebebasan untuk bersuara, berhimpun dan berpersatuan.

"Penggunaan akta ini secara aktif dan agresif terhadap pemimpin Pakatan Rakyat, aktivis NGO dan terkini ahli akademik bukan setakat mendedahkan kepura-puraan Najib, malah ia mendedahkan kelemahan sebuah kerajaan minoriti yang terbentuk di atas sokongan undi 47 peratus," katanya.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa