Sunday, October 2, 2016

Menarik: Sketsa pagi sabtu - Tok Usin

SKETSA PAGI SABTU

Di satu pagi nan hening di tepian pantai Rusila...

" Using, ambe ade masaelah besar..." Keluh guru tok sambil menggaru2 punggungnya di dalam jubah.

" Apa ke bendanya tok?  Sotong dah pupus ke?" Tanya tok.

Guru tok memandang tok dengan pandangan layu, umpama berok jinak.  " Bukang masaelah sotong.  Ini masaelah RUU Akta 355, bukangkah sekarang dah masuk bulang sepuloh? Kite udah  janji nak bentang dan bahas usul ni...".  Kata guru tok dengan wajah kelat.

Tok tersenyum.  "  Alhamdulillah...berjaya juga kita gantikan hudud dengan Akta 355 tu kan, tuan guru?  Ini berkat solat hajat kite ramai2 baru2 ni...".  Jawab tok penuh gumbira umpama jantan baru lepas klimaks.

Guru tok menoleh ke arah tok dengan wajah merah padam.  Macam sotong dibakar. " Using...mung suke wat mende?  Mung tau tak ambe tak prepare satu abuk pung...skrip pun tak buat lagi...ambe bukang tau nak cakap soal2 undang2 mahkamah syariah, kalau bab rukung islang tu ambe boleh la berhujah.  Ini bab ade kaitang dengan seksyeng2 bagai2...Ambe mane tau bab seksyeng2 ni...kalau seks ambe tau lame doh...".  Keras nada guru tok.

" Abis tu, tuan guru nak bentang apa nanti kalau tak tahu?  Ini bukan macam bentang sejadah, tuan guru ku".  Kata tok yg turut rasa gelisah.

" Gini...apa kate kita berpakat dengang amno, cari jalang untuk tunda dulu RUU Akta 355 ini...alaaa...cakap la kerajaang ada urusang penting yg lain...umpamanya nak bahas pasal sempadang pilihangraya ke...tak kisah la amende pung...janji tundun, err...tunda kita punya usul...amacam, using?".  Soal guru tok penuh harapan.

Tok diam seketika. " Ermmm...kita boleh cuba.  Tapi kita kena kerah olamak2 kita di semua pondok agar adakan solat hajat mohon tunda RUU Akta 355 ini atas sebab dharurah".  Cadang tok.

" YESSS!!!  Terbaik cadangang mu, Using.  Tak sia2 mu ambe lantik jadi pembantu ambe walaupung tak bergaji."  Jerit guru tok sambil mengangkat2 jubahnya.

"TAKBIR".  Jerit tok.

TOK USIN UG CEROI

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa