Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, September 7, 2014

PKR Cipta Masalah: Akan Parahkah Kalau Hadi Tak Buat U-Turn?

PKR yang cipta masalah aku boleh terima pakailah.....tapi
Cara berkawankah sekiranya memberatkan lagi masalah?
Apakah gunanya kawan kalau tidak boleh bantu keluar dari masalah?

PKR yang cipta masalah di Selangor - Abdul Hadi
diKuala Lumpur- 06 Sep 2014 (1 hour ago)
Abdul Hadi Awang menjelaskan satu persatu isu berkaitan kemelut Menteri Besar Selangor yang menurutnya dicetuskan PKR.

Berikut adalah transkrip Dialog Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Rusila Terengganu seperti yang disiarkan oleh Terengganukini.

KEPADA mereka yang baru mengikuti Pas, merasakan gelombang yang berlaku sehari dua ini sangat teruk hingga ada yangg mabuk laut, yang pening. Saya mengikuti Pas sejak tahun 50an. Yang menyaksikan krisis menjatuhkan kerajaan Terengganu pada tahun 1961. Menyaksiakan krisis yang jatuhkan kerajaan Kelantan pada 1978.

Pas sendiri yang menerima masalah. Masalah dalaman kita sendiri, (tetapi) hingga (mampu) menumbangkan dua kerajaan negeri. Saya juga membaca krisis yang dialami Pas seawal ditubuhkan sebelum merdeka diambang pilihan raya pertama 1955 ketika presiden pertama kluar parti. Tahun 1960an Setiausaha Agung keluar parti. Peristiwa 1978 di Kelantan menyebabkan tujuh lapan orang pimpinan pusat keluar parti. Pas tidak goncang dan tidak jatuh.

Apa yang berlaku sehari dua ini sikit sangat. Kepada mereka yg baru nak belajar politik sudah rasa berat. Masalah yang berlaku di Selangor bukan masalah kita. Masalah yg dibuat oleh rakan kita yang kita terpaksa menolong untuk memikulnya.

Kita telah membuat keputusan untuk serahkan Selangor untuk dipimpin oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR), rakan kita dalam pakatan rakyat. Telah berjaya memerintah satu penggal. Kerajaan yang bersih. Tidak ada ruang bagi kerajaan pusat untuk menghentam, kerana tidak ada kesilapan dan kesalahan.

Tiba-tiba dijadikan masalah. Mula-mula dikatakan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim kedekut, bakhil, payah bagi duit. Saya jumpa beliau. Dia kata duit negeri Selangor bukan duit saya. Itu duit rakyat. Saya tak boleh keluarkan duit itu dengan sewenang-wenang. Mesti mengikut peraturannya.

Pas memilih dan meyokong Tan Sri khalid jadi menteri besar kerana amanahnya. Ini sangat penting dalam kita memerintah kerajaan negeri. Kita berpengalaman di Kelantan, 20 tahun lebih di Kelantan, Tok Guru (Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat) jadi menteri besar.


Ada orang kita dok lupa Pas 20 tahun lebih di Kelantan. Dok memerintah kerajaan yang amanah. Kita lupa peranan pas di Kelantan. Dok ingat DAP yang baru sepenggal, dok ingat Selangor yang baru sepenggal.
Kita memerintah Kelantan dalam kedaan hasil negeri tak ada. Negeri yang miskin. Pendapatanya tak banyak. (Tetapi) boleh perintah 20 tahun lebih. Pulau Pinang hasil banyak, kaya. Selangor hasil banyak, baru sepenggal. Nak masuk dua penggal. Ada orang kita rasa ek (berlagak). Orang Pas rasa ek (berlagak). Mengapa kita tak berasa ek (berlagak) 20 tahun kita perintah Kelantan? Dalam keadaan negeri yang miskin, yang tak ada hasil.

Sepatutnya kita kena sedar diri kita sendiri. Ini kerana kita baru nak belajar politik. Termasuk yang kita latih jadi pemimpin, yang baru nak belajar politik. Ini persoalannya.

Kemudian Tan Sri Khalid dituduh dengan tuduhan-tuduhan yang disebut dalam media. Buat dialog dengan ADUN-ADUN, dengan Ahli Parlimen. Setelah dibuat dialog, beliau mnejawab. Ahli Parlimen, ADUN-ADUN kemukakan soalan. Tan Sri Khalid jawab dengan dibantu pegawai-pegwai dan staf jabatan menteri besar dan GLC.

Ramai kalangan ahli politik ini bukan ahli ekonomi. Bukan ahli korporat. Kita tahu, sepatutnya kita jangan bercakap dalam perkara yang kita tak tahu. Kalau kita bercakap perkara yang kita tak tahu, nampak bodoh kita.

Diputuskan supaya Menteri Besar Selangor dihadapkan ke dalam panel Majlis Pakatan Rakyat, Majlis Presiden. Dibuat malam Jumaat. Setiap hari jumaat saya mengajar. Kenapa pula buat malam Jumaat? Susah. Hari Jumaat saya mengajar. Saya baru balik dari luar negara, saya terpaksa pergi ke Kuala Lumpur untuk jadi ahli panel yang sama. Pas tiga orang, DAP tiga orang, PKR tiga orang.

Jadi wakil untuk berdepan dengan Tan Sri Khalid, Menteri Besar Selangor. Dari Pas ialah Datuk Mustafa Ali, Salehudin Ayu, Naib Presiden dan saya.
(Dari) PKR, (Datuk Seri) Anwar, Saifudin Nasution dan Rafizi Ramli. Dari DAP, Lim Kit Siang, Tony Pua, Tony Loke. Berdepan dengan Tan Sri Khalid. Dikemukan seolan-soalan, dan beliau jawab soalan ini.
Semua soalan di jawab. Dan beliau lepas jawab. Jawapan beliau lepas. Hingga tak ada hujah bagi pihak yang menyoal dia. Semua yang hadir bersetuju. Bersetuju dengan jawapan-jawapan dia. Didapati dia perlu dibantu untuk menyelesaikan masalah di Selangor. Itu keputusannya.
Kita dikejutkan supaya dikosongkan satu kerusi di Kajang. Kerusi yang sudah kita menang. ADUN diminta letak jawatan, kita diberitahu, tak ada mesyuarat pun. Kita diberitahu. Kita menyatakan kita tak setuju.

Ini bukan cara dia. Pilihan raya dah lepas. Rakyat baru lagi masuk pilhan raya, ni pilihan raya pula. Ini tak betul. Dan dibuat keputusan pilihanraya. Oleh kerana kita sama-sama dalam pakatan rakyat kita kerah anak-anak buah bekerja. Pergilah berkempen, menanglah calon. Dan kita sudah buat satu resolusi, Pas akan ikuti pilihan raya di Kajang, akan bekerja. Masalah siapa menteri besar tidak berbangkit. Ini keputusan. Masalah menteri besar tidak berbangkit.

Lepas beberapa hari (pilihan raya) timbul masalah menteri besar. Nak tukar menteri besar. Mula tersebar surat-surat tuduhan terhadap menteri besar itu. Kita sebagai sebuah parti Islam mesti tuduhan itu disaksikan, diolah dengan adil. Kalau tak diolah dengan adil, nak hukum begitu sahaja, zalim kita. Kita baca al –Quran. Jangan cenderung kepada orang zalim nanti disambar api neraka. Kita parti Islam kita baca (al Quran).

DAP bukan parti Islam. PKR kita tak tahu lah dia rujuk dak kepada ayat Quran. Ni terpulang pada dia lah. Kita (Pas) kena tengok ayat-ayat Quran ini.

Maka berlakulah krisis. Yang dicalonkan, di mana Majis Syura Ulama buat keputusan tak setuju dengan calon ini kerana bercanggah dengan hukum islam. Syarat hukum Islam mesti seorang yang layak. Yang mampu untuk memikul jawatan ketua kerajaan.

Nabi sebut dalam hadis: “Barang siapa yang mewakilkan urusan Islam dia melantik seseorang memegang jawatan bukan kerana kelayakan, tetapi kerana kecenderungan dia, kerana sebab-sebab puak dia, bukan kerana kebolehan dia, tuhan tak terima tebusan duit, tebusan apa, hingga diserat ke neraka jahanam.”

Orang Pas sanggup kah? Kita orang Pas kita parti Islam, kita tak boleh terima. Maka berlakulah pergolakan sehingga hari ini. Kita kena berpegang bahawa Pakatan Rakyat berpihak pada asas-asas yang termaktub dalam perlembagaan.

Pertama mendukung demokrasi. Kedua memegang konsep dan prinsip Islam agama persekutuan dan yang ketiga ialah raja berpelembagaan.

Bukan dilihat Islam sahaja, termasuk raja berpelembagaan. Kita tidak boleh jadikan raja macam tunggul kayu. Tidak boleh! Peranan raja ada. Tetapi ada kalangan puak-puak kita ni nak buat raja macam tunggul kayu, Itu tidak boleh. Tak boleh tak izin sekali-kali. Tak boleh letak raja ini, huduh macam mana pun, nak buat dia macam tunggul kayu. Tidak boleh. Mesti ada peranannya. Bukan kerana saya fanatik, taksub. Tidak. Akhlak kena begitu. Terutama akhlak kita orang Melayu sebagai orang Islam.

Ini kena faham. Dengan sebab itu ahli-ahli kita kena faham bila berlaku hak yang macam ini Nabi berkata: “Kamu laksana berada dalam satu bahtera, ada orang yang duduk di petak di atas, ada orang yang duduk di petak yang bawah, lalu orang yang duduk di petak di bawah ada masalah dengan orang yang duduk di petak di atas, kerana payah nak dapat air sangat.

Lalu orang petak bawah ni kata, kalau nak deras dapat air, kita ambik kapak tebuk kapal. Tebuk kapal dapat air cepat, kapal pun tenggelam, habis mampus belaka. Atau pun kita sabar, jangan tebuk kapal itu, kita sabar, semua yang ada selamat . Yang duduk petak atas selamat, yang duduk petak bawah selamat.”

Kita kena jaga yang ada puak-puak kita bila ada gelombang kuat nak tebuk kapal. Dia kena jaga, jangan ada nak tebuk kapal ini.

# aku tambah - Hadi kata PAS kena tengok Qur'an dan jangan cenderung kepada orang zalim.
Nak tanya adakah Hadi tengok Qur'an ketika tuduh rakan politik sebagai Komunis dan Pengedar Pil Kuda dulu?

19 comments:

  1. bukan kerana khalid tu amanah sangat.pong...anak jiran dok mula berkawan dengan puak gengster...bapanya marah dan nak ambil tindakan...kenapa pula jiran pula pi sibuk hal kluarga orang...dah lah sibuk...pi sokong anak yang derhaka dan marah pula kepada bapanya...adakah Pas sebagai jiran PKR lebih tahu masalah ahli dalaman PKR lebih daripada PKR sendiri.....kalau nak tunjuk prihatan dan ambil berat serta ingin membantu hal masalah rumahtangga jiran bukan cara biadap macam tu...Masa anak nakal awak (hasan ali)buat hal dan awak ambil tindakan berat dengan memecatnya dulu...jiran-jiran ( PKR, DAP) tak sibuk dan masuk campur sikit pong....kerana jirannya itu tahu adab dalam berjiran serta menghormati hak Pas untuk menghukum anak yang nakal itu.....CUBA FIKIR DAN RENUNG-RENUNG LAH WAHAI HJ HADI...Nasihat ambo yang kerdil....JANGAN BIADAP TERHADAP HAK JIRAN APATAH LAGI MENYAKITKAN HATI JIRAN.

    ReplyDelete
  2. Abe.jgn sebut pil kuda kominis dlm masalah ni..itu menghina org alim yg x tinggal solat dn amaln sunat.kena percaya kata2 org alim kerNa mereka adalah warathatul ambiyaa' walau x ma'suum.nanti abe x leh pergi rusila.pijak tanah jer ketulahan.apsal akhir2 neh lain mcm tghh ni.dulu masa pru 11 gaduh ngn lim kit siang n karpal.menang beso pak lah.skrg gaduh ngn anwar plak.apa masalah tok guru ni sebenarnya abe?

    ReplyDelete
  3. Mungkin dia tak jumpa ayat yg kata ulama tak boleh fitnah kot? Tak boleh fitnah tu utk org biasa aje kecuali ulama?

    Cakap depan penyokong sendiri bolehlah cuba buat muktamar khas kata nak bersekutu dgn umno? Kita akan tengok siapa yg akan kena campak ke laut nanti?

    Majoriti ahli PAS tolak umno, ada faham ke?

    ReplyDelete
  4. Nak tanya sikit kat dia dulu umno zalim tetapi sekarang ni dah tak zalim ke?

    Akta hasutan tu tak zalim ke? Akta zaman penjajah digunakan anak asuhan penjajah.

    ReplyDelete
  5. Bhai MountDweller...

    Nanti Hadi Awang kata takder ayat citer pasai Pil Kuda plak... Hahahaha

    ReplyDelete
  6. Bukan ke argumen Hazri Abdullah tu argumen kosong? Bukan ke dalam petikan berjela-jela ni Tn Hj Hadi sudah maklumkan, bahawa Khalid Ibrahim di panggil ke hadapan Majlis Pakatan Rakyat. Bukan kecik anak ahli panel majlis tu. Semuanya pemimpin-pemimpin atasan pakatan belaka. Khalid Ibrahim disoal, disiasat, ditanya apa semua yang mereka nak tanya. Ini bukan loyar baru masuk kerja yang tanya. Lim Kit Siang. Anwar Ibrahim. Saifuddin Nasution.

    Namun apa conclusionnya menurut Hj Hadi? Khalid Ibrahim lepas. Dia mampu jawab segala soalan yang dilontar kepada dia.

    Sekarang ada budak kecik bernama Hazri Abdulllah datang nak sekolahkan kita, kononnya Khalid Ibrahim tidak amanah. MAJLIS TERTINGGI PAKATAN sendiri dah soaljawab Khalid Ibrahim berjam-jam dan kata Hj Hadi Khalid Ibrahim lulus cemerlang, sebab tu diorang tak boleh nak turunkan dia.

    Tapi Hazri Abdullah nak buat fitnah kata Khalid Ibrahim tu tak amanah. Malu sikit lah. Dengan Allah, kalau tak pun dengan diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apakah hj hadi tak dapat menilai dengan akal warasnya semasa sesi jawapan khalid kepada kepimpinan pakatan rakyat dalam satu mesyuarat tergempar yang diadakan di hotel quality shah alam pada mac yang lalu...lihat dan nilai bagaimana cara dan jawapan yang diberikan berhubung isu hutangnya 70 juta dengan bank islam...sangat-sangat meragukan dan tidak masuk akal semasa sekali cara penyelesaian hutangnya itu...oleh kerana itu pimpinan PKR dan DAP tidak dapat menerimanya melainkan hj. hadi seorang saja yang melawan arus rakan pimpinan lain dalam PR dengan menelan bulat-bulat jawapan kelentong dan tak munasabah khalid itu...SILALAH BACA LAPORAN LENGKAP BERHUBUNG MESYUARAT TERSEBUT..DAN NILAILAH DENGAN AKAL WARAS TUAN...JANGAN DENGAR CERITA DARI ORANG YANG SEDANG TERSEPIT DAN INGIN MELEPASKAN TENGKOKNYA SAJA.

      Delete
  7. Hadi Awe in tok habis-habis cerita bab Kelantan yang 20 th dikendalikan oleh
    Tg Nik Abd Aziz, Trengganu yang beliau terajui hanya sepenggal itu apa hal? Sekarang ni dah famous masuk TV3 dan dipuji Utusan Melayu pulak, apa ini kalau musuh memuji kita? Teruk lah Hadi Awe ni lepas sembuh dari penyakit (santau puak UMNO) maka otak dia dah jadi biul dan tak berfungsi seperti kebiasaan. Sebab sebenarnya adalah bagi mempertahankan menantu dan anak beliau yang diberi jawatan di GLC Selangor dengan pendapatan RM15 kilo dan RM8 kilo sebulan dan penasihat rasmi oleh kerabat Sultan iaitu adik Raja Petra Kamaruddin sebagai dalang kepada Khalid Brahim dan puak UG dengan UMNO. Itu sahaja permasalahannya.

    ReplyDelete
  8. Shaari Sungip dan Hasnul tak dengar ckp ketua merapu mereka kata penghianat. Khalid yang tak dengar ckp ketua mereka sokong pulak. Kepelekang.

    ReplyDelete
  9. Abe

    Hadi kata kita memerintah Kelantan semasa kelantan xde duit betul. Tetapi MB Kelantan bukan Haji Hadi. Haji Hadi tak terlibat langsung. Ini kerja TGNA dan PAS Kelantan. Depa bol3h bertahan sampai hari ini dalam keadaan hasil negeri yang sedikit berbanding Ganu.

    Haji Hadi jadi MB Ganu selepas PRU 1999. Terengganu yang semasa Haji Hadi jadi MB jauh l3bih kaya dari Kelantan. Negeri kaya, MB orang hebat berceramah, Presiden PAS pulak - apasal dengan kel3bihan2 ini hanya mampu memerintah sep3nggal sahaja? Kemudian bungkus! Logik akal m3ngatakan patutnya bol3h bertahan lagi lama dari Kelantaan kalau dia seorang yang hebat.

    Haji Hadi tak boleh tumpang r3kod Kelantan kerana Haji Hadi takde kena m3ngena dengan pentadbiran harian negeri Kelantan. Kalau kita ambil contoh pentadbiran dia di Ganu, kalau Haji Hadi mencampuri urusan pentaebiran kerajaan K3lantqn - kerajaan PAS Kelantan pun dah lama bungkus sama nasib dengan Ganu.

    Hari ini Kelantan ditadbir oleh puak-puak UG yang satu g3ng dengan Haji Hadi. P3ntadbiran sudah menjadi haru biru. Tanda-tanda kerajaan PAS Kelantan yang ditadbir oleh g3ng Haji Hadi nak bungkus dalam PRU 14 memakin nampak jelas. UMNO Kelantan pun dah dok dendiam sekarang kerana mereka tahu hanya puak PAS geng UG ni akan m3njatuhkan kerajaan PAS Kelantan dengan c3merlang dalam PRU 14 nanti- UMNO pun tqk mampu buat s3baik g3ng ni. Jadi pada UMNO Kelantan, buat apa penat2kan badan kalau depa s3ndiri boleh hancurkan kerajaan negeri depa!

    ReplyDelete
  10. bat8

    Tak ker malu berbangga dengan pencapaian orang lain sedangkan diri sendiri bungkus awal?

    Itulah jawapan orang yang tersepit untuk lepaskan tengkok!

    ReplyDelete
  11. Kamu puak2 dan juak2 PKR nampak salah Pas saja dalam krisis yang dibuat oleh parti kamu PKR. Pertama,dan beberapa kali disebut Pas BUKAN ahli PKR nak ikut kata Anwar. Suka hati Pas lah nak sokong atau tak sokong. Yang kata Pas menyibuk dalam urusan PKR dan Dap ni, gila ke? Yang suruh sokong Wan Azizah jadi MB ni Pas ke PKR? Kalau Pas suruh bolehlah kata Pas masuk campur hal PKR.Pas ada hak nya sendiri yang orang lain tak boleh komen. Ni bila tak sokong kemahuan PKR awak semua termasuk admin tuduh macam2 kat Pas. Apa hal, Dah mabuk minum ketum ke? Berkawan ni ada hadnya. Takkan apa kawan buat nak ikut, nak sokong semuanya sampai tak jadi kerja lain. Takkan kawan ajak terjun dalam jamban pun nak ikut sama. Sekarang bila PKR dah terjerumus dalam tong taik, tuduh Pas yang tolak dia ke situ. Gila ke? Kamu semua buta ke dengan perangai pemimpin2 PKR kamu yang asyik bergaduh sesama sendiri, sampai balin2 kerusi dalam mesyuarat. Pas dah calonkan Timbalan Presiden kamu jadi MB pun kamu marah juga kat Pas sedangkan PKR sendiri pun tak percaya kat Timbalan sendiri!!Dan yang berdoa Pas lingkup, bagaimana kalau alim ulamak Pas doakan PKR hancur luluh? Agak2nya Allah makbulkan doa parti yang menyokong Hukum Hudud ke atau parti yang berdolakdalih dengan hujum Allah itu. Fikirkanlah sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sini bukan PKR... sini rakyat malaysia yang mengundi PK 52% Semasa PRK ke 13. Sangat meluat dengan tingkah PAS dan HH. Benci..

      Delete
  12. Setiap kali meeting Pasma bocor rahsia. Setiap kali meeting Pasma bocor rahsia. Kemudian ada pula jurutulis khas dalam Malaysia
    insider. What the f**k is this.

    How long you want to get on like this. Kamu tak boleh lagi bergantung kepada some of yours members after they have defected to pasma.

    Lebih baik presiden buat decision sendiri atau dengan majlis syura. Sehingga selepas mesyuarat dibuat dengan majlis Mustaffa Ali pun blurr tak dapat clear picture dan rahsia parti tidak pula bocor.

    Pembocor rahsia dalam jemaah Islam dipanggil apa. Saya yakin Penghuni Gunung tahu jawapannya dan apa pula hukumannya dalam Islam.

    Simple kan...x usah fikir bab u-turn or w-turn apabila kamu berhadapan dengan 'pengkhianat'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang dibocor adalah keputusan yang merugikan dan boleh meruntuhkan PAS. Kalau sesiapa rasa dia nak berkuasa sorang , dia buat parti sorang-sorang. Semua jawatan dia pegang dari menjadi presiden sampai menjadi ahli biasa -semua dia pegang sorang.

      Delete
  13. Haji Hadi ini Penipu dan Tak Ber tanggung jawab ; sudah ber janji dia khianati.

    Orang se begini mana ada harga diri lagi.

    Budak darjah enam pun kenal Penipu dan tidak mau ber kawan dengan Penipu.

    Ini kan orang orang berakal dan matang nak percaya seorang Tok Guru (konon nya) yang Menipu.

    Di Indon ada banyak Tok Guru Kiyai yang mengentott dengan bukan bini sebab BUKAN MAKSUM.

    Eh !!!! Kita nak Penipu Tegar jadi Pemimpin ke (sebab alasan tak Maksum).....

    Bodoh betul umat umat Melayu ini , jika berlaku dan Abu Jahal akan sedih jadi manusia jika di cerita kejadian Tok Guru (konon nya).

    Amanat Baru , "AMANAT TAK MAKSUM" ?????

    ReplyDelete
  14. analogi tuan hazri yang mudah difahami...tapi kalau dah kepala batu dek kerana ketaksuban dan wala’ yang membuta tuli tu...maka perkara yang merupakan prinsip dalam bersepakat pun akan sanggup dilanggar dan khianat.



    ReplyDelete
  15. Langkah kajang mendedahkan siapa PAS sebenarnya. Masih spesis perkosa

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa