Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, August 12, 2015

Derma: Soalan mudah - Kalau tidak ada apa-apa, kenapa tidak berterus terang?

Derma: Jika tidak sembunyikan apa-apa, mengapa tidak berterus terang sahaja?
10:30AM Ogos 12 2015

oleh Hazlan Zakaria
SUARA LANTANG:  Pemimpin demokrasi bukan hanya perlu jujur, kebertanggungjawapan, bertanggungjawab dan mempunyai niat yang baik, tetapi juga perlu mempamerkan semua kualiti ini kepada rakyat yang telah memilih mereka.
Malah seorang pemimpin yang memiliki semua keperibadian tersebut, juga akan berdepan masalah sekiranya mereka tidak dilihat memilikinya, pada pandangan pengikut dan orang yang bergantung kepada mereka.
Untuk menjadi pemimpin, seseorang memegang nasib negara atau organisasi dalam tangan mereka dan kerana itu perlu dibertanggungjawapkan, begitu juga mesti seorang yang bertanggungjawab.
Sekiranya orang tersebut tidak mempunyai ketahanan untuk bertanggjawab kepada kepimpinannya maka seharusnya dia tidak patut tampil ke depan menjadi pemimpin.
Anda bukan hanya perlu menjadi pemimpin seperti yang diharapkan, tetapi anda juga perlu berani bertindak dan bersuara.
Bukan sekadar menjadi tauladan yang baik untuk orang bawahannya, seorang pemimpin juga perlu mempunyai keperibadian tinggi dan unggul, kerana tugas yang mereka lakukan ialah amanah yang diberikan rakyat.
Pemimpin yang bercakap besar tetapi gagal membuktikan boleh melakukannya perlu berundur daripada kerusi empuk selesa mereka, kerana mereka tidak lebih sekadar seorang hipokrit yang tidak mempunyai asas moral untuk terus bertahan dalam jawatan itu.
Sementara pemimpin yang berbuat banyak kebaikan tetapi tidak bercerita mengenainya atau tidak dilihat melakukannya, juga akan lenyap ditelan masa, kerana peraturan permainan ialah tindakan serta tanggapan, adalah sama penting.
Sesuatu yang boleh memaksa pemimpin yang mempunyai kesedaran mencukupi, untuk berundur daripada jawatan mereka apabila mereka mendapati mereka telah hilang kepercayaan rakyat atau orang awam sudah mempunyai tanggapan buruk kepada mereka.
Kerana mandat untuk memerintah bukan mutlak dan sekali-harung tetapi bergantung kepada keizinan berterusan mereka yang diperintah. Apabila berlaku sahaja kegoyahan rakyat atas apa sahaja sebab ianya perlu diberikan perhatian sewajarnya dan diberikan tindakan sepatutnya, bukannya diketepikan semata-mata untuk terus berkuasa.
Ini termasuklah beberapa perkara seperti asal usul, tujuan dan kaedah pemberian derma kepada seorang pemimpin negara, walaupun mengikut undang-undang negara ini perkara tersebut tidak perlu didedahkan sepenuhnya.
Ketepikan peruntukan undang-undang seketika, tuntutan moral dan kesedaran yang baik seharusnya membentuk tindakan pemimpin. Kerana wang yang memasuki akaun peribadi boleh dan wajar sahaja memberikan kesan kepada integriti pemimpin, dan tanggapan buruk masyarakat sudah tercetus.
Pemimpin dalam jawatan tertentu mempunyai kuasa dan kemampuan untuk mempengaruhi geran, kontrak, siasatan dan mekanisma pentadbiran yang lain perlu mendedahkan semua perkara tentang semua derma yang dia terima dari siapa dan untuk apa.
Kerana pertikaian orang kepada integritinya akan terus menghantuinya dan membayangi masa pentadbiran mereka dan apa sahaja tindakan baik atau buruk pemimpin akan menimbulkan syak wasangka dan keraguan walaupun pemimpin itu berniat baik.
Kerana itu, walaupun undang-undang tidak menghendaki pemimpin di Malaysia untuk mendedahkan sumber ‘derma’ duit dalam kocek mereka, untuk tujuan peribadi atau parti politik mereka, ianya benar dan betul secara moral dan keperluan untuk mereka berbuat demikian, demi integriti  dan kehormatan mereka.
Mana-mana pemimpin yang enggan berbuat demikian hanya menunjukkan kelakuan buruk seorang pemimpin yang dipilih menjawat jawatan awam yang merupakan amanah rakyat, serta petanda yang mereka sedang menyembunyikan sesuatu.
Seperti kata pepatah Melayu “Berani kerana benar,” jika anda tidak menyembunyikan apa-apa, anda tidak akan teragak-agak untuk berterus terang.
Komen dan cadangan boleh dihantar kepada penulis di hazlan@hckmedia.c

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa