Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, August 15, 2015

Rempuhan Muhyiddin tentang RM2.6b dan 1MDB yang buatkan Najib panas kepala.......

Mana baki RM2.6 bilion, Muhyiddin tanya Najib
OLEH MD IZWAN
Published: 14 August 2015 6:22 PM
Bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, jumlah wang yang dimasukkan ke dalam akaun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak besar dan jika ia masih berbaki, beliau harus memaklumkan di mana wang tersebut kini disimpan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 14 Ogos, 2015.

Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa perdana menteri menjelaskan mengenai baki dari wang RM2.6 bilion yang dimasukkan dalam akaun bank peribadinya selepas ia dikatakan sudah ditutup pada 2013 lalu.
Bekas timbalan perdana menteri itu berkata, jumlah wang yang dimasukkan ke dalam akaun Datuk Seri Najib Razak tersebut besar dan jika ia masih berbaki, beliau harus memaklumkan di mana wang tersebut kini disimpan.
"Apakah berbaki wang itu semasa ia ditutup? Kerana, jumlahnya itu besar. Kalau jumlahnya besar, pasti ia berbaki.
"Kalau masih berbaki, ke manakah wang itu?" soal Muhyiddin ketika merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Kemaman di Terengganu petang ini.
Muhyiddin berkata beliau tidak dapat menjawab mengenai soal wang tersebut, sebaliknya menggesa Najib yang juga menteri kewangan supaya menjelaskannya.
"Berapa banyak yang diterima? Berapa banyak wang digunakan untuk pilihan raya? Saya mana tahu. Saya tidak dapat.
"Saya rasa mungkin presiden Umno dapat menjawabnya," katanya merujuk kepada Najib.

Muhyiddin pertikai pembubaran pasukan petugas siasat 1MDB, dakwa ada campur tangan
OLEH MD IZWAN
Published: 14 August 2015 7:10 PM
Beliau juga menggesa supaya tiga agensi penguatkuasa yang menganggotai pasukan itu sebelum ini tidak berhenti daripada mengambil tindakan undang-undang mengikut bidang kuasa masing-masing jika wujud salah laku membabitkan 1MDB. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 14 Ogos, 2015.

Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mempertikaikan keputusan pembubaran pasukan petugas khas yang menyiasat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) pada ketika siasatan itu masih belum selesai dan tidak menolak wujud campur tangan pihak tertentu di dalamnya.
Beliau juga menggesa supaya 3 agensi penguatkuasa yang menganggotai pasukan itu sebelum ini – Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Polis Diraja Malaysia (SPRM) – tidak berhenti daripada mengambil tindakan undang-undang mengikut bidang kuasa masing-masing jika wujud salah laku membabitkan 1MDB.
Katanya, walaupun pasukan itu kini dibubarkan, ia tidak bermakna pihak bertanggungjawab tidak boleh mengambil tindakan daripada sudut undang-undang.
"Seperti Bank Negara, untuk menyiasat daripada sudut perundangan berkaitan kewangan. Atau pun SPRM, kalau ada elemen rasuah dan sebagainya. Atau pun pihak polis, yang boleh menggunakan undang-undang jenayah dan sebagainya. 
"Mereka perlu bertindak," kata Muhyiddin ketika merasmikan Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Kemaman di Terengganu petang ini.
SPRM pada 5 Ogos mengumumkan pasukan petugas khas tersebut dibubarkan dan 3 agensi yang menganggotainya diminta membuat siasatan secara sendirian.
Timbalan presiden Umno itu berkata, kesan daripada pembubaran pasukan khas tersebut menyebabkan siasatan ke atas 1MDB tidak dapat dilaksanakan dan terbengkalai ketika ini.
(UPDATE)  Muhyiddin pertikai pembubaran pasukan petugas siasat 1MDB, dakwa ada campur tangan
"Yang menjadi persoalan hari ini, kenapa langkah yang sedang dilaksanakan dilihat terbengkalai sedikit, dilihat macam tidak dapat diteruskan dengan licin dan lancar?
"Dan ada campur tangan yang menyebabkan timbul isu dan masalah, sebagaimana kita lihat dan saksikan sekarang ini," katanya dipercayai merujuk kepada tindakan polis menyoalsiasat pegawai SPRM dan pertukaran pegawai kanan agensi anti-rasuah itu.
Muhyiddin berkata, kemelut yang timbul sesama agensi anggota penyiasat pasukan khas tersebut juga menambah masalah dan menyebabkan siasatan tergendala.
"Kenapa ada tindakan diambil pihak tertentu yang sedang menyiasat perkara ini?... Malangnya, apabila ia dimulakan, hari ini ia agak tergendala," katanya.
Sebuah pasukan petugas khas ditubuhkan bagi menyiasat 1MDB dan dakwaan berbilion ringgit dipindahkan daripada syarikat berkaitan dana pelaburan negara itu ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
The Wall Street Journal dan laman web pemberi maklumat Sarawak Report melaporkan awal bulan lalu, sejumlah hampir AS$700 juta (RM2.67 bilion) didakwa dipindahkan dari dana milik negara ke dalam dua akaun bank di bawah nama Najib di AmBank pada awal 2013.
Bagaimanapun, koordinasi pasukan khas tersebut dilihat bercelaru dengan pihak polis membuat tangkapan dan menyiasat beberapa individu daripada SPRM dan Bank Negara.
Malah, dua Pengarah SPRM yang terbabit dalam operasi khas menyiasat kes 1MDB, dan bekas anak syarikatnya SRC International, juga ditukarkan ke Jabatan Perdana Menteri minggu lalu atas alasan timbul "isu disiplin."
Namun, keputusan tersebut dibatalkan selepas Putrajaya dikritik hebat. – 14 Ogos, 2015.

2 comments:

  1. Petronas dah nak bankrap

    Untung merosot

    Divend 26b kpd kerajaan terpaksa di ambil dari kantung simpanan...

    Bodo petronas tak reti berniaga

    Pekerja petronas nak ambik loan kereta pun tak lepas hik hik hik

    ReplyDelete
  2. Takkan la BNM tak tau mana perginya baki 2.6b pas akaun ditutup..
    Takkan la najib nak simpan dalam guni

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa