Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, August 14, 2015

Bersih 4.0: Saya setuju dengan Mahfuz

Najib tidak terguling kerana Bersih 4.0
Posted on Thursday, August 13 @ 22:26:53 MYT by paktam
"Demonstrasi Aman Adalah Demokrasi Perlembagaan"

1.Tidak wajar untuk mana-mana pihak merasai bimbang dengan demonstrasi Bersih 4.0. Sudah 3 kali demonstrasi Bersih diadakan sebelum ini disamping demonstrasi  yang lain.Tiada pun dalam agenda penganjur untuk menimbulkan huru hara.Apa yang berlaku ialah keengganan pihak berkuasa khususnya Polis memberikan kebenaran dan kerjasama pada penganjur dan peserta.

2.Saya masih ingat bagaimana perkataan Bersih diharamkan dan baju kuning juga diharamkan. Ini merupakan provokasi awal pihak berkuasa menyekat kebebasan berhimpun.Ada perhimpunan yang dibuat di dalam Stadium Merdeka yang berjalan dengan lancar. Ada yang dibuat dihadapan bangunan Sultan Abdul Samad berlangsung dengan aman.Tidak dinafikan ada yang berlaku kekecohan akibat provokasi dan tindakan pihak berkuasa bertindak memukul dan menembak gas pemedih mata serta memancutkan air kimia melemahkan peserta.Sudah tentu bila berlaku tindakan keterlaluan seperti itu maka berlaku kekecohan tetapi bukan huru hara yang dirancang.

3.Demonstrasi di lebuhraya kesas bukan kerana peserta nak adakan demonstrasi di lebuhraya, tetapi tindakan bodoh pihak polis yang tidak membenarkan peserta keluar dari tol untuk menuju kejalan kebun tempat sebenar perhimpunan.Saya masih ingat kerana ketika itu saya bersama dengan Allayarham Dato'Ust Fadzil Noor, bekas Presiden Pas turut menyertai perhimpunan yang sepatutnya diadakan dijalan kebun terpaksa bertempiaran lari kerana dikejar polis dengan gas pemedih mata dan air kimia.

4.Demonstrasi kriket Israel menyaksikan hampir seratus orang yang ditahan termasuk saya dan Salahudin serta Haji Amjal yang didapati bersalah dan merengkok dalam penjara selama sebulan kerana kami enggan membayar hukuman denda yang dijatukan keatas kami. Kami berpegang  bahawa himpunan kami adalah himpunan aman dan hanya inginkan Kerajaan Malaysia mengusir penyertaan pasukan kriket dari negara Haram Israel.Tiada tujuan untuk huru harakan negara.

5.Berlaku penangkapan yang brutal terhadap pimpinan politik dan Ngo.Datuk Seri Anwar Ibrahim,Dato'Seri Tuan Guru Haji Abd Hadi Awang,Hj Mohammad Sabu,Salahudin Ayob dan saya sendiri serta ramai lagi dalam himpunan bersih 3.0.Ada yang mati kerana sesak nafas akibat terhidu gas.Saya dan Salahudin Ayob menyaman kerajaan Malaysia dan PDRM kerana melakukan tangkapan yang salah dan akhirnya kami menang.

6.Tak wajar untuk mana mana pihak melihat dan mengaitkan demonstrasi untuk huru harakan negara,dan lebih lebih lagi melihat demonstrasi untuk gulingkan kerajaan.Demonstrasi hanya menuntut sesuatu dari pihak yang berkuasa,bukannya salah pun.Nak tuntut piliharaya yang bersih tak kan salah kut.Nak tuntut Najib letak jawatan ganti dengan orang lain yang juga dari Umno dan Bn itu bukan guling kerajaan namanya.Peserta demonstrasi tak bawa senjata api untuk rampas kuasa tawan istana Negara atau Parlimen Malaysia.Yang bawa senjata anggota keselamatan PDRM.Memang tak terguling kerajaan dengan demonstrasi.Najib pun tak kan terguling, kecuali Najib sendiri nak berguling.

7.Terima kasih Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Nor Rashid Ibrahim yang beri jaminan Polis hanya akan bertindak jika perhimpunan Bersih 4.0 cuba jatuhkan kerajaan melalui jalan yang tidak dibenarkan.saya menyakini perhimpunan Bersih 4.0 untuk tuntut piliharaya yang bersih untuk tujuan sebarang perubahan kerajaan  mesti melalui proses demokrasi piliharaya.

8.Terima kasih sahabat saya Datuk Nur Jazlan Timbalan Menteri Dalam Negeri yang menyatakan tiada masalah dengan demo Bersih jika berlangsung dengan aman.Sememangnya perhimpunan Bersih adalah perhimpunan aman.Saya menyeru peserta Bersih 4.0 dan anggota keselamatan Polis dan tentera mari bersama kita menjaga keamanan negara.Pastikan BERSIH 4.0 aman tanpa provokasi dan gangguan.

9.Jadi Sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab ayuh kita bersama walaupun seketika pada 29 dan 30 Ogos untuk menunjukkan kesetiaan,kecintaan dan kebanggaan kita sebagai rakyat Malaysia tercinta dalam BERSIH 4.0

"SELAMATKAN RAKYAT DAN MALAYSIA TERCINTA"

Dato'Mahfuz Hj Omar
Ahli Parlimen Pokok Sena
13 ogos 2015/28 Syawal 1436H

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa