Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, August 13, 2015

Bila menteri jadi bangang dan memandang dengan sebelah mata.

Kenyataan bodoh menteri tentang nilai ringgit jatuh
Muhamad Fadzil Ahamad

Hari ini tercatat sejarah baru di negara ini apabila nilai Ringgit mencecah RM4 berbanding 1 Dolar Amerika.

Kejatuhan nilai matawang ini memberikan kesan langsung terhadap kuasa beli rakyat dan pengguna secara keseluruhannya.

Ini kerana, kebergantungan terhadap import adalah terlalu tinggi berbanding eksport yang mencatatkan trend penurunan sehingga bawah paras 9% pada April lalu.

Justeru, harga barangan keperluan yang rata-ratanya terpaksa dibawa masuk dari luar negara termasuk bahan mentah dan barangan siap seperti lampin bayi akan mengalami kenaikan dan sekaligus mengakibatkan kesan kenaikan berganda terhadap kos sara hidup rakyat setelah mereka terbeban dengan pengenalan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bermula April lepas.

Tanpa menafikan manfaat yang bakal diperoleh negara dalam sektor pelancongan, kesan buruk akibat kejatuhan nilai matawang ini adalah jauh lebih besar berbanding kebaikannya khusus kepada rakyat di negara ini.

Kenyataan menteri supaya rakyat hanya berbelanja terhadap barangan tempatan dan melancong hanya di dalam negara menambahkan lagi rencah duka buat rakyat terbanyak.

Sedarkah pak-pak menteri ini, selama ini rakyat lama sengsara sejak sebelum bermulanya trend kejatuhan nilai matawang negara lagi? Berapa banyak barangan keperluan asas dalam negara ini yang terhasil dalam negara berbanding barang yang diimport? Di manakah lagi tempat pelancongan dalam negara ini yang masih kekal dijaga dan diurus sebaiknya untuk rakyat melancong dengan tenang dan selesa?

Persoalan-persoalan ini sewajarnya dijawab menteri dengan penuh kesedaran dan bukannya mengeluarkan kenyataan bodoh untuk menyembunyikan masalah sebenar di sebalik kegagalan kerajaan mengurus ekonomi negara yang kian parah dan membawa kepada kejatuhan nilai matawang negara.

Hakikatnya, negara kini semakin hilang kompetensi dalam persaingan ekonomi global yang memerlukan inovasi untuk menguasai pasaran antarabangsa. Lihat sahaja kedudukan Proton berbanding kereta dari negara Korea yang mempunyai sejarah yang hampir serupa dengan sejarah di negara ini.

Realitinya, negara kini semakin kekurangan modal insan yang kreatif dalam mencipta produk atau teknologi yang berupaya memangkin ekonomi negara kepada keadaan lebih kukuh dan mapan di masa hadapan.

Gejala 'brain drain' harus dipandang serius kerajaan di mana sehingga kini direkodkan lebih 50% dari sejumlah lebih setengah juta rakyat yang berpendidikan tinggi dan profesional berhijrah keluar negara dan lebih separuh daripadanya pula memilih untuk bekerja di negara jiran, Singapura. Sebaliknya di Malaysia menjadi tempat lambakan pekerja separa mahir yang datang dari negara luar.

Selain itu, tahap keyakinan pelabur asing untuk memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan juga kian lemah akibat salahlaku rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang semakin membarah mutakhir ini. Isu 1MDB, dana politik RM2.6b yang melibatkan batang tubuh perdana menteri sendiri memburukkan lagi keadaan apatah lagi ianya gagal dijawab dan ditangani dengan sebaiknya kerajaan.

Semuanya itu jelas membawa kepada jawapan tentang mengapa kejatuhan nilai ringgit begitu ketara sungguhpun negara ini dikurniakan dengan pelbagai hasil mahsul yang sangat kaya berbanding negara serantau yang lain.

Segalanya berbalik kepada kesungguhan dan integriti pemimpin yang memimpin negara kaya ini samada membawa negara ke arah yang lebih baik atau memanipulasi kekayaan negara demi kepentingan peribadi dan puak.

Benarlah firman Allah SWT dalam Surah Ar-Rum ayat 41 yang bermaksud; "Jelas kerosakan yang berlaku di langit dan di bumi dengan apa yang dilakukan tangan-tangan manusia".

Justeru itu, seluruh barisan kepimpinan negara hari ini wajar dipertanggungjawabkan atas kegagalan mengurus ekonomi negara sehingga membawa kepada kejatuhan nilai matawang negara ke paras terendah sejak 1998.

Berhentilah dari memberikan kenyataan-kenyataan bodoh yang boleh menambah benci dan marah rakyat terhadap kamu.

Cuma satu hikmah yang saya nampak di sebalik kejatuhan nilai matawang ini, iaitu kejatuhan matawang negara adalah petanda kejatuhan Umno-Barisan Nasional semakin hampir. Ayuh sama-sama kita saksikan dan realisasilan.

Salam hormat.

#selamatkanMalaysia – 12 Ogos, 2015.

* Penulis merupakan pengarah Komunikasi Gerakan Anak Muda Harapan Baru Wilayah Persekutuan.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa