Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, April 10, 2015

Perseteruan Mahathir-Najib: Dah masuk pusingan kedua?

Adakah perseteruan Mahathir-Najib telah masuki pusingan kedua? 
07:30PM Apr 09 2015
oleh V Shuman

SEKILAS PANDANG: Dr Mahathir Mohamad kelihatan semakin giat memberi tekanan kepada Najib Razak, atau lebih tepat lagi, ke atas sikap berdiam dirinya mengenai perkara-perkara yang penting.
Dalam penulisan terbaru blog beliau terhadap Najib, dan yang ketiga seumpamanya dalam tempoh dua minggu lalu, Mahathir telah mengecam mereka yang memberi sokongan kepada Najib, dan tidak meminta beliau memberi jawapan kepada soalan yang ditanya.
Selepas penulisan blog pertama beliau menghantar minggu lalu, kem Umno, serta pemimpin-pemimpin parti komponen, telah hampir sebulat suara menyokong kepimpinan Najib, dengan berkata yang perdana menteri itu tidak perlu menjawab apa-apa.
Walau bagaimanapun, hanya segelintir orang-orang Umno, termasuk Khairy Jamaluddin, Daim Zainuddin dan Tengku Razaleigh Hamzah, telah mengulangi sentimen Mahathir dan mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang seolah-olah membayangkan bahawa Najib perlu menjawab soalan-soalan yang diajukan. 
Malah Ahli Parlimen Kinabatangan, Bung Mokhtar Radin yang terkenal dengan kata-kata yang tidak masuk akal beliau dalam Parlimen dan juga di media sosial, hari ini dipetik sebagai berkata bahawa sebagai warga Malaysia, Mahathir mempunyai hak untuk bertanyakan soalan-soalan ini.
Dalam posting blognya hari ini, Mahathir menulis (terjemahan) "hasil daripada pendedahan mengenai kes Altantuya dan 1MDB, Najib kini mendapat ikrar sokongan daripada ketua-ketua bahagian Umno, BN, MIC, senator-senator dan pelbagai jenis kumpulan. Ini yang dilaporkan akhbar-akhbar arus perdana.
"Saya tidak meminta sesiapa pun menyokong saya. Tetapi saya akan meminta semua orang-orang yang menyokong Najib untuk mengisytiharkan bahawa mereka semua menyokong 1MDB beliau, pinjamannya sebanyak RM42 bilion dan ketidakupayaan beliau menjawab di mana wang itu berada," tulisnya.
Beliau kemudian mempersoalkan kewajaran menyimpan berbilion-bilion ringgit di Kepulauan Cayman, dan juga menyimpannya dalam Bank Swiss di Singapura selepas dibawa balik dari sana.
"Adakah anda juga menyokong penjelasan bahawa wang itu tidak boleh dibawa balik ke Malaysia oleh Perdana Menteri dan Menteri Kewangan (Najib juga), kerana Bank Negara akan bertanyakan terlalu banyak soalan?
"Adakah anda menyokong pembelian tanah kerajaan di KL dengan harga jauh di bawah harga pasaran, menyemaknya semula untuk menjadikannya aset anda sementara membeli loji-loji tenaga daripada sektor swasta dengan harga jauh melebihi harga pasaran?" soalnya.
Bekas perdana menteri itu kemudian menyentuh mengenai cadangan bahawa tanah itu dijual kepada syarikat-syarikat kerajaan pada harga yang tinggi, untuk membayar hutang berbilion-bilion yang dipinjam oleh 1MDB.
Beliau kemudian mengulangi soalannya mengenai lokasi RM42 bilion yang dipinjam oleh 1MDB.
"Mengapa 1MDB mesti meminjam RM2 bilion untuk membayar faedahnya, sehingga kerajaan perlu menyediakan hampir RM1 bilion untuk membayar hutang 1MDB?
"Ini bermakna 1MDB kini mempunyai hutang sebanyak RM45 bilion (42 bil 3 bil)," katanya, sambil menambah bahawa penyokong Najib juga mesti menyokong Jho Low yang menguruskan wang 1MDB, dan menjadi kawan-kawannya, kerana terus memberikan kepercayaan yang begitu mendalam kepadanya.
Mahathir juga membidas keengganan Najib untuk menjawab soalannya.
"Saya bertanyakan soalan-soalan mudah, tetapi beliau hanya meminta orang ramai untuk menyokongnya. Saya juga ingin bertanyakan kepada penyokongnya, sama ada sokongan mereka bermakna kehilangan RM42 bilion itu bukan satu masalah.
"Jika ya, sila beritahu Daim, Razeleigh, Shahrir Samad (yang dilaporkan berkata Najib akan menjawab soalan-soalan Mahathir), dan Khairy untuk diam," kata beliau.
"Panas". Tidak mengejutkan bahawa Najib, yang terkenal dengan sikap berdiam dirinya mengenai perkara-perkara yang perlu ditangani dengan segera, enggan berhadapan dengan Mahathir.
Mungkin Najib tahu bahawa apabila dia berhadapan dengan Mahathir, beliau tidak boleh berpatah balik. Jawapannya mungkin akan dijadikan soalan yang lebih besar oleh Mahathir, yang terkenal dengan sikap kepetahan dan tidak berdolak-dalik beliau. 
Saya tidak tahu anda, tetapi saya pasti akan duduk dengan sebungkus bertih jagung, untuk menyaksikan drama ini bertukar menjadi sesuatu yang lebih besar. Saya percaya kita semua dapat bersetuju bahawa mudah pertembungan Mahathir-Najib baru sahaja memasuki Pusingan Dua – dan lebih banyak pusingan dijangka akan berlangsung

5 comments:

  1. serang matde serang jangan hanya mengerang
    lawan sampai menang
    dia dah jawab macam biasa tak kenai tokya
    nasib baik tokya mai dengan sepupu dia dan tidak dikira sekali kalau tidak abeh sapa pun tak tau

    ReplyDelete
  2. Memang betul-betul memberi kesan terhadap segala kritikan Tun Mahathir hinggakan Najib terpaksa menjawab melalui isu khas di TV3. Tapi malangnya jawapan yang diberi penuh dengan putar alam, penipuan fakta dan jauh sekali dari kebenaran. Patutlah Najib boleh berbuat sesuka hati kat Malaysia ini kerana baginya rakyat terlalu bodoh apabila beliau menipu rakyat hidup-hidup terhadap isu 1MDB. Jawapan tak ubah seperti budak 11 tahun yang suka bersumpah tidak mencuri buah mangga kepunyaan jiran......Beginilah standard Perdana Menteri malaysia (lebih teruk dari Zimbababwe atau Rwanda), tunggulah kehancuran sebuah negara yang dahulunya makmur dan mewah dan kini sedang menuju ke era Dunia kelas ke-3 semula.

    ReplyDelete
  3. Jawab Jibi jawab. Jgn nak lari naik jet pegi bulan sudahh

    ReplyDelete
  4. Jika ini dikatakan perseteruan Mahathir ke atas Najib, amat besar kemungkinannya Mahathir juga masih menyembunyikan perseteruannya terhadap Muhyiddin, Zahid Hamidi, Shafie Afdal, Hishamudin, Khairy, Kuli dan beberapa lagi tokoh yg menjadi penghalang utama anak bongsunya boleh duduk di puncak kuasa. Semua nama yg disebutkan itu termasuklah dgn Mahathir juga, adalah dari golongan haprak! ABU jangan dilupakan.

    ReplyDelete
  5. 1 Mat Dah Bahalol sudah kantoi

    Entot sampai KIOK lepas tu tak kenal pulak

    Sudah ter bukti Penipu !!!!!

    Tunggu masa pencen dah , Madey bijak.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa